Solidariteit van de Brusselse regering eenrichtingsverkeer. Is enkel Vlaanderen bekommerd om woon-werkverkeer?

1 december 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Openbaar vervoer, De Lijn, Wonen en werken in Brussel

Buslijn 620 rijdt 24/7, van het Erasmusziekenhuis in Anderlecht tot de terminalzone van de luchthaven van Zaventem. Ondanks het feit dat de bus ook op Brussels grondgebied rijdt, draagt De Lijn de kosten alleen. Om tot een eerlijke verdeling van kosten te komen, waarbij ook Brussel meebetaalt, heeft De Lijn een ontwerpovereenkomst overgemaakt aan het kabinet van Brussels minister voor Mobiliteit Pascal Smet. Tot op heden kwam daar nog geen enkel antwoord op, dat antwoordde Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts op een vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Annick De Ridder (N-VA).

Vlaams volksvertegenwoordiger en Brusselaar Karl Vanlouwe (N-VA) vindt de houding van minister Smet niet correct. “De solidariteit van de Brusselse regering is blijkbaar eenrichtingsverkeer. Het is onfatsoenlijk om alleen De Lijn te laten betalen”, vindt Vanlouwe: “Wat niet door de beugel kan is de dubbele rol van de Brusselse regering, die met de erkenning gaat lopen terwijl ze zelf weigert te betalen. De Lijn heeft al een ontwerpovereenkomst overgemaakt aan het kabinet van minister Smet, maar daar blijft het oorverdovend stil. Maar door problemen te negeren, verdwijnen ze natuurlijk niet.”

Indien De Lijn geen antwoord ontvangt van de minister, zal de vervoersmaatschappij genoodzaakt zijn om buslijn 620 om te vormen naar een collectieve taxi. “Het aanbod afstemmen op de vraag is op zich geen slechte zaak”, vindt Vlaams volksvertegenwoordiger Annick De Ridder. “De collectieve taxi past perfect in de nieuwe beheersovereenkomst van De Lijn, die we binnenkort in het Vlaams Parlement hopen goed te keuren. Het openbaar vervoer moet vraaggerichter worden en als De Lijn de kosten van deze buslijn alleen draagt, kan ze perfect omgevormd worden tot een collectieve taxi.”

Volgens de laatste cijfers van De Lijn, zijn er gemiddeld 90 reizigers per nacht. “De buslijn zou de tewerkstelling in de Brusselse regio helpen, en dat kan ik alleen maar toejuichen”, zegt Brussels parlementslid Cieltje Van Achter (N-VA). “Op de luchthaven van Zaventem zijn 260 bedrijven actief en werken zo’n 20 000 mensen. De buslijn is belangrijk voor mensen die geen eigen wagen hebben. Daarom is het nuttig dat de buslijn, al dan niet in een andere vorm, blijft bestaan.”

“Het maakt het wel des te onbegrijpelijker dat Brussel hier blijkbaar niet van wakker ligt, en Vlaanderen alleen het woon-werkverkeer laat betalen. Wat we, voor alle duidelijkheid, in het belang van de pendelaars ook doen”, zo besluit Annick De Ridder.