Nieuwe Europese regels maken nooddiensten gebruiksvriendelijker

22 januari 2019, over deze onderwerpen: Europees beleid, Personen met een beperking

Mensen met een beperking moeten gemakkelijker gebruik kunnen maken van producten en diensten. Dat is de kernboodschap van een pakket nieuwe regels dat het Europees Parlement vandaag heeft goedgekeurd. Europarlementslid Anneleen Van Bossuyt was een van de onderhandelaars en is blij met het resultaat: “Heel wat producten en diensten, zoals het Europese noodnummer 112, worden toegankelijker. Zo kunnen mensen met een beperking vlotter deelnemen aan het dagelijks leven.”

Concreet gaat het onder andere over computers, televisies en telefoons, e-readers en betaal- en ticketmachines. Mensen met een beperking zullen er binnenkort vlotter gebruik van kunnen maken. Van Bossuyt verduidelijkt: “Een nieuwe gsm installeren is een hele uitdaging voor blinden en slechtzienden. Ook het gebruik van zelfbedieningsautomaten is moeilijk als de tijd om bepaalde opties te selecteren erg kort is. Voor dit soort situaties voorzien we nu oplossingen.”

De nieuwe regels gelden niet alleen voor producten, maar ook voor diensten. Real-time informatie over het vertrek van je Thalys-trein naar Parijs, iets kopen via je favoriete online webwinkel of een e-book lezen zijn enkele voorbeelden. “Het zijn vaak de dagdagelijkse activiteiten die soms stroef verlopen. Een overschrijving via je bankapplicatie bijvoorbeeld. Ook hiervoor bieden de nieuwe regels een oplossing”, aldus Van Bossuyt.

Eén van de belangrijkste bijdragen van de tekst gaat over het beantwoorden van oproepen via het Europese noodnummer 112. Mensen met een beperking ondervinden vaak problemen wanneer ze communiceren met nooddiensten. Volgens Van Bossuyt is een betere toegankelijkheid van het 112-nummer dus cruciaal. Europarlementslid Helga Stevens treedt haar hier in bij: “Doven en slechthorenden zijn al lang vragende partij hiervoor. Dankzij deze nieuwe wetgeving zullen nooddiensten ook voor hen vlot te bereiken zijn. Ik ben blij dat dit eindelijk in de steigers staat want hulp in noodsituaties is een must voor iedereen.”

Bedrijven zullen dus hun aanbod moeten aanpassen. Hoe ze dat doen, bepalen ze grotendeels zelf. Volgens Van Bossuyt laten de nieuwe regels voldoende vrijheid: “Te gedetailleerde regels remmen innovatie af. Dat is uiteraard niet de bedoeling. Een bedrijf dat bijvoorbeeld innovatieve telefoons voor blinden wil ontwikkelen, moet dit in alle vrijheid kunnen doen. Daar is bij de opmaak van deze nieuwe wetgeving rekening mee gehouden.”