N-VA blij met steun voor privé-inbreng bij NMBS

12 juni 2018, over deze onderwerpen: Overheidsbedrijven, Mobiliteit, NMBS

De N-VA steunt het idee om een privépartner te laten participeren bij de NMBS. Dat heeft gewerkt om Proximus en Bpost te hervormen tot moderne, efficiënte en klantgerichte overheidsbedrijven. De N-VA wil ook de stations overdragen naar Infrabel, zodat eerlijke concurrentie met andere spooroperatoren mogelijk wordt.

Onvoldoende dynamiek
De NMBS evolueert te traag in de richting van een efficiënt, klantgericht en modern bedrijf. Een privépartner moet de juiste dynamiek in het bedrijf brengen, een betere commerciële ingesteldheid en een professioneler bestuur. N-VA-minister Johan Van Overtveldt pleitte eerder al voor privékapitaal bij de spoorwegen, om zo de dynamiek naar een hoger niveau te tillen.

Nu komt ook minister De Croo met dat voorstel. De N-VA is blij dat hij zich schaart achter het voorstel van minister Van Overtveldt. “Je moet gewoon vaststellen dat de NMBS traag evolueert. Een privépartner kan een nieuwe dynamiek op gang brengen”, zegt Kamerlid Inez De Coninck. Je ziet dat het werkte bij Bpost en bij Proximus. Tot voor kort noemde men smalend NMBS Logistics “de grootste kaartersclub van Europa”. Sinds het bedrijf privatiseerde maakte het een succesvolle transformatie door.

Overdracht stations
Het Kamerlid deed eerder al een voorstel om de stations over te dragen aan Infrabel. “De stations behoren tot de onmisbare infrastructuur van de spoorwegen. Die infrastructuur moet open staan voor verschillende spooroperatoren, dus ook de eventuele concurrenten van de NMBS in de toekomst.” Wanneer je een privépartner toelaat bij de NMBS, draag je best eerst de stations over naar Infrabel.