Klimaatbeleid heeft meer nodig dan een leuk cadeautje. Zero-emissiepremie geen succes

6 februari 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Klimaat

De premie die Vlamingen kunnen krijgen bij de aankoop van hun elektrische wagen is niet meer dan een financieel cadeautje. Dat stelde Vlaams fractievoorzitter voor de N-VA Matthias Diependaele vandaag in debat met Energieminister Lydia Peeters (Open VLD). “De cijfers tonen aan dat de premie te weinig mensen over de streep trekt om een elektrische auto te kopen. We kunnen dat geld beter investeren in meer omkadering, zoals de laadpalen”, zegt Diependaele.

Sinds 2016 kan de Vlaming een premie krijgen bij de aanschaf van een zero-emissiewagen zoals een volledig elektrische wagen of een auto op waterstof. De premiehoogte is afhankelijk van de prijs van het voertuig en werd met de jaren telkens wat afgebouwd. Dit jaar schommelt de premie nog tussen 2.000 tot maximum 4.000 euro. Er is jaarlijks een maximumbudget van 5 miljoen euro. De premie stopt in principe eind 2019, maar minister Peeters toonde zich vandaag voorstander van een verlenging.

Cijfers tonen nochtans aan dat de premie al jaren sterk onder de verwachtingen presteert: in 2016 werden er 720 premies voor een elektrische wagen toegekend voor een bedrag van 3.296.500 euro. In 2017 waren er slechts 314 premies voor een bedrag van 1.131.500 euro. Vorig jaar ging het om 383 premies voor een bedrag van 1.315.000 euro.

“Ik stel vast dat er vorig jaar 2.666 zero-emissie voertuigen in Vlaanderen werden ingeschreven, maar er slechts 383 premies werden aangevraagd. De overgrote meerderheid vraagt dus niet eens een premie”, stelt Matthias Diependaele.

Als we tegen 2020 7,5 procent elektrische wagens per jaar verkocht willen zien, zal het duidelijk niet lukken met deze premie. De 2.666 ingeschreven exemplaren vorig jaar waren goed voor een marktaandeel van 0,82 procent. De zero-emissiepremie verandert daar spijtig genoeg niets aan. De middelen van de overheid zijn beperkt om consumenten te sturen in hun aankoopgedrag richting milieuvriendelijke wagens. “Daarom moeten we goed nagaan waarop we willen inzetten. Volgens ons is dat de omkadering, zoals voldoende laadpalen, en niet het leuke cadeautje van de premie”, besluit Diependaele.