Elektrische wagens en laadpalen in Vlaanderen: doel in zicht

29 januari 2020, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Infrastructuur en openbare werken

De Vlaamse Regering zit op schema om haar doelstellingen inzake elektrische wagens en bijhorende laadpalen te behalen. In Vlaanderen rijden momenteel bijna 45.000 elektrische of plug-in hybride wagens rond, die kunnen worden opgeladen aan 3.655 publieke laadpalen. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams volksvertegenwoordiger en energiespecialist Andries Gryffroy opvroeg bij minister Zuhal Demir.

Deze Vlaamse Regering bevestigt de ambitie van de vorige Vlaamse regering om tegen eind 2020 60.000 elektrische wagens op de weg te hebben. Uit cijfers van Vlaams volksvertegenwoordiger en energiespecialist Andries Gryffroy blijkt dat we die zullen halen, aangezien er op 1 december 2019 in Vlaanderen 12.926 batterij-elektrische en 31.286 plug-in hybride wagens rondreden, samen dus goed voor bijna 45.000 wagens.

Daarenboven blijkt ook dat de uitrol voor de bijhorende laadinfrastructuur voor elektrische wagens volgens het vooropgestelde schema verloopt. “In 2016 werd beslist om te zorgen voor een basisinfrastructuur van 5000 laadpalen tegen eind 2020. Vlaanderen telt nu 3655 publieke laadpalen en binnenkort verschijnt nog een marktbevraging voor 1500 publieke laadpalen, nog dit jaar te installeren. Doel in zicht dus”, aldus Gryffroy.

“We kunnen niet om ons transport heen als we onze CO2-uitstoot willen verlagen. Die uitstoot kunnen we terugdringen door minder kilometers te rijden en door over te schakelen naar meer duurzaam vervoer. Het is dan ook positief dat het wagenpark in Vlaanderen vergroent en men steeds minder op diesel en benzine rijdt. Uiteraard volstaan fiscale stimuli en promotie alleen niet, er moet ook voldoende laadinfrastructuur zijn. Dat we ook hier op schema zitten is dus van wezenlijk belang.”

Ondanks deze bemoedigende tendensen, zijn er ook enkele aandachtspunten. Ten eerste is het momenteel onduidelijk hoeveel de kost van een oplaadbeurt bedraagt. Gryffroy: “Dat probleem zou evenwel weggewerkt moeten worden dankzij het Europese project IDACS (ID and Data Collection for Sustainable Fuels in Europe). Met dit project willen 15 deelnemende lidstaten het milieuvriendelijk en zero-emissie transport in Europa stimuleren en Vlaanderen zal in dit project een voortrekkersrol spelen. Concreet komt het erop neer dat alle laadpalen op eenzelfde website zullen worden weergegeven en dat de consument op die manier vooraf een duidelijk zicht heeft op de kostprijs van een laadbeurt. Dit zal dus zorgen voor meer transparantie.”

230 of 400 volt?
Een tweede aandachtspunt is de capaciteit van het elektriciteitsnet. Recente nieuwsberichten duidden op een capaciteitsprobleem in Brussel, waar het elektriciteitsnetwerk verouderd en verzadigd is. De uitdaging stelt zich daar veel scherper in Brussel dan in Vlaanderen, waar op de meeste plaatsen, doch niet overal, reeds een 400 volt-netwerk is. “Op zich hoeft 230 volt evenwel geen probleem te zijn, al zal de consument in dat geval zich tevreden moeten stellen met een langere oplaadtijd,” stelt Andries Gryffroy. “Ook in Oslo, waar 50 procent van de wagens elektrisch is, beschikt men over een  netwerk van 230 volt. Het is vooral een kwestie van gedragsverandering en van plannen. Dat is alleszins logischer, efficiënter en goedkoper dan overal transformators te plaatsen zoals men in Brussel van plan is.”