Deeleconomie wordt uit Brussel gepest

5 september 2019, over deze onderwerpen: Veiligheid, Wonen en werken in Brussel

De laatste weken hebben de deelfietsen van Uber, de elektrische brommers van Felyx en de deelsteps van Hive, Wind en Tier allen ervoor gekozen om (delen van) Brussel te verlaten. De foto’s en getuigenissen op sociale media liegen er niet om: totaal kapotgemaakte toestellen in de berm of op de rijweg, nauwelijks enkele maanden na de eerste ingebruikname. Er duiken ook getuigenissen op van vele diefstallen en bovendien geweld en intimidatie tegen onderhoudspersoneel. Vandalisme pur sang.

Mathias Vanden Borre: “Dit is bijzonder jammer voor Brussel en de Brusselaar. Ik ben zelf gebruiker van deze deelplatformen en zie welke potentiële voordelen ze hebben. Dit vandalisme zorgt er nu voor dat deze goede initiatieven na enkele maanden opnieuw vertrekken. Spijtig, maar het toont aan dat er een kloof gaapt tussen goede bedoelingen en de harde realiteit in bepaalde wijken waar onvoldoende toezicht en (sociale) controle is.”

De nieuwe meerderheid in Brussel negeert het probleem. Andere politici doen dit af als ‘faits divers’. De problemen komen echter niet uit de lucht gevallen. Het onderliggende probleem is een ondermaats veiligheidsbeleid in probleemwijken met bijvoorbeeld buurtinformatienetwerken waar buurtbewoners problemen kunnen signaleren; slimme veiligheidscamera’s; buurtwachten met sanctiebevoegdheid; coördinatie op het Gewestniveau; etc. De oplossingen zijn reeds jaren gekend, maar vergen inspanningen, iets waar de Brusselse meerderheden blijkbaar niet toe bereid zijn.