De Vlaamse Ombudsdienst en Wonen-Vlaanderen bundelen hun krachten rond private huur en starten met bemiddeling bij private huurproblemen tijdens de coronacrisis

30 april 2020, over deze onderwerpen: Huren

Door de coronacrisis ontstaan er relatief meer huurconflicten tussen verhuurders en huurders. Die problematiek was de voorbije weken zeer actueel aanwezig, waardoor Matthias Diependaele al eerder een Q&A lanceerde, maar ook een oproep deed tot begrip tonen voor mekaars situatie, zowel die van de huurder als die van de verhuurder. Maar soms komt het niet meteen tot een oplossing, dat bleek ook uit verschillende meldingen aan het kabinet.

De voorbije dagen bleken daarnaast ook heel wat private huurders en verhuurders de Vlaamse ombudsman te contacteren met bemiddelingsvragen naar aanleiding van de coronacrisis. De ombudsman had daarvoor echter geen mandaat, maar een aanpassing in het Vlaams Ombudsdecreet maakt daar nu ruimte voor. Het Uitgebreid Bureau van het Vlaams Parlement keurde gisteren de tijdelijke uitbreiding van het mandaat van de Vlaamse Ombudsman goed.

Vlaams minister van Wonen Matthias Diependaele geeft opdracht aan Wonen-Vlaanderen om de Vlaamse Ombudsdienst te ondersteunen in deze nieuwe bemiddelingsopdracht. Van nu tot 1 oktober 2020 kunnen huurders en verhuurders bij de ombudsman terecht met huurconflicten naar aanleiding van de coronacrisis (huurachterstal, herstellingen,…).

Minister Diependaele: “Huurders en verhuurders kunnen bij de ombudsdienst aankloppen met woninghuurconflicten die kunnen ontstaan door de coronacrisis. De ombudsman heeft de unieke positie van onafhankelijkheid én expertise. De Vlaamse ombudsdienst kan daarbij ook rekenen op de inhoudelijke en juridische expertise van de medewerkers van Wonen-Vlaanderen. Twee weken na de start zullen we een eerste evaluatie opmaken.”