Culturele organisaties en instellingen weinig trots op Vlaanderen

22 september 2017, over deze onderwerpen: Cultuur

Wie fan is van voetbal of wielrennen weet: op een sportoutfit staat niet enkel de naam van de sporter, maar ook van de ploeg en sponsor. De Vlaamse overheid subsidieert tal van organisaties, instellingen en verenigingen. Met elk van hen is overeengekomen dat ze bij communicatie, ook op hun website, gebruikmaken van het logo van hun sponsor, de Vlaamse overheid. Maar uit eigen onderzoek van Vlaams volksvertegenwoordigers Marius Meremans en Cathy Coudyser blijkt dat veel culturele organisaties die overeenkomst met de voeten treden.

"Afspraken zijn er om nageleefd te worden, ook binnen de cultuursector. Enerzijds heeft elke bezoeker het recht om te weten of een organisatie ondersteund wordt door de Vlaamse overheid. Anderzijds is Vlaanderen trots op zijn culturele instellingen die onze rijke geschiedenis en kunde tonen. Deze instellingen zouden even trots op Vlaanderen moeten zijn, zeker internationaal", zeggen Meremans en Coudyser.

In de vorige regeerperiode ontwikkelde de Vlaamse Regering een nieuwe huisstijl – met een nieuw logo - om de communicatie door en over de Vlaamse overheid en Vlaanderen herkenbaarder te maken. Basis werd het 'Vlaanderen - Verbeelding Werkt'-logo in Vlaanderen en Nederland en het 'Flanders - State of the Art'-logo in de andere landen.

In de cultuursector werd het gebruik van dit logo bij communicatie (onder andere drukwerk, websites, …) een voorwaarde voor subsidiëring; zowel voor het sociaal-cultureel volwassenenwerk als voor kunsten en erfgoed. Soortgelijke regels bestaan overigens ook binnen verscheidene andere Vlaamse beleidsdomeinen.

De N-VA-volksvertegenwoordigers Marius Meremans (voor Kunsten en Sociaal-cultureel Volwassenenwerk) en Cathy Coudyser (voor Cultureel erfgoed) onderzochten of de gesubsidieerde sociaal-culturele organisaties, structureel gesubsidieerde kunstenorganisaties en erfgoedinstellingen deze subsidievoorwaarde naleven op hun websites. Het naleven van de regel was eerder de uitzondering dan de regel, zo bleek.

Bijna 50 procent van de sociaal-culturele organisaties vermeldt het logo van de Vlaamse overheid niet op hun website. Uit een steekproef in de kunstensector was dit 40 procent. De cultureel-erfgoedsector gebruikt het logo wel consequent.

Coudyser en Meremans zullen Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz aansporen om beter toe te kijken op het naleven van deze subsidievoorwaarde. Ze willen ook weten welke pistes hij nog heeft om de Vlaamse cultuurinstellingen aan te sporen hun Vlaamse opdracht en identiteit uit te dragen.