Brussel blokkeert zelf investeringen in mobiliteit van hoofdstad

23 november 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Wonen en werken in Brussel

Voor de periode 2018-2019 wordt er 666 miljoen euro voorzien voor het Belirisfonds. Dat is een fonds met federaal geld voor de hoofdstedelijke functie van Brussel en de internationale uitstraling. Een groot deel van dat geld gaat naar Mobiliteit. “Vandaag zien we helaas dat een grote hap van het budget gebruikt wordt voor lokale projecten eerder dan voor de internationale uitstraling en hoofdstedelijke functie van Brussel”, zegt Kamerlid Inez De Coninck.

666 miljoen euro
Deze week presenteerde minister Reynders zijn beleidsnota over Beliris. Dat fonds krijgt geld om de hoofdstedelijke functie van Brussel te ondersteunen en de internationale uitstraling van de hoofdstad te verbeteren. Voor 2018 en 2019 werd er vanuit de federale begroting maar liefst 666 miljoen euro vrijgemaakt voor het Belirisfonds. Door de 6de staatshervorming werd dat budget verhoogd. Een groot deel van het budget is ook bestemd voor een betere mobiliteit van en naar de hoofdstad.

Helaas zie je dat vooral de projecten die de mobiliteit van onze hoofdstad moeten verbeteren, zoals de aanleg van een nieuwe metro- of tramlijn1, worden tegengehouden. Dit kan niet. “We weten allemaal dat Sinterklaas niet bestaat. Ook Brussel moet dit beseffen. Het kan niet dat men geld krijgt voor mobiliteit, en men dan zelf deze projecten tegenhoudt”, aldus het Kamerlid. Brussel beschouwt de Beliris-middelen te veel als haar eigen geld, waar ze zelf over beslist. “Het vergeet al te makkelijk dat het om federale middelen gaat”, aldus Inez De Coninck.

Hoofdstedelijke functie
De N-VA betwist niet dat er geïnvesteerd moet worden in de hoofdstad van Vlaanderen. “Je merkt echter dat een groot deel van het geld puur dient om lokale beslissingen uit te voeren, zoals bv. sociale huisvesting of onderwijs. Nochtans is dat niet waar het geld voor bedoeld wordt.” Bovendien wil men meer geld uitgeven en het uitgavenplafond verhogen. “Dan moet Brussel eerst interne kuis houden”, vindt Kamerlid Inez De Coninck.
 

1 Zo blokkeren de gemeente Schaarbeek en het Gewest het project van de nieuwe metrolijn tussen Noordstation en Bordet. Voor de aanleg van de Meisertunnel zijn ook nog geen vorderingen gemaakt.