370 reizigers De Lijn vragen compensatie of verlenging abonnement door coronacrisis

21 juni 2020, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Openbaar vervoer, De Lijn, Coronacrisis

Het totale aantal reizigers op bussen en trams van De Lijn daalde in de maanden maart en april met respectievelijk 51 procent en 90 procent in vergelijking met vorig jaar. In de eerste twee maanden van de coronacrisis contacteerden 370 mensen De Lijn met de vraag om hun abonnement kosteloos te verlengen of terug te betalen. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA) opvroeg bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). Maertens drong eerder al aan op een bijzondere compensatieregeling voor reizigers met een abonnement van De Lijn.

De coronacrisis had een stevige impact op het gebruik van de bussen en trams van De Lijn. “In maart daalde het aantal reizigers met een abonnement met 49 procent, in vergelijking met dezelfde periode het jaar ervoor. In april daalde dit aantal zelfs met 89 procent. Het aantal reizigers met een biljet, kaart of dagpas daalde in maart met 59 procent en in april met 94 procent. In totaal waren er in maart en april respectievelijk 51 procent en 90 procent minder reizigers. Doordat er minder tickets werden verkocht daalden de ontvangsten van De Lijn in maart met 4,6 miljoen euro en in april met 8,2 miljoen euro”, weet Bert Maertens. Intussen zouden de meer- en minkosten bij De Lijn tot eind augustus reeds oplopen tot een tekort van 35 miljoen euro. De Vlaamse Regering engageerde zich om via maandelijkse afrekeningen het verlies van de Vlaamse Vervoersmaatschappij bij te passen.

Standaardregeling voor jaar- en driemaandabonnement
Uit de gegevens die Bert Maertens opvroeg blijkt dat er in maart en april in totaal 370 klantenreacties waren in verband met de terugbetaling of kosteloze verlenging van een abonnement. “Voor de jaar- en driemaandabonnementen gelden in principe de standaard terugbetalingsregels. Bij een jaarabonnement betekent dit dat afhankelijk van de duur van het gebruik tot dan toe een percentage van de abonnementsprijs wordt terugbetaald. Indien het abonnement al meer dan 8 maanden wordt gebruikt, is er geen terugbetaling meer. Voor een driemaandabonnement gelden dezelfde regels. Een maandabonnement wordt in principe niet terugbetaald”, verduidelijkt Bert Maertens. De Lijn staat ook open voor de kosteloze verlenging van het abonnement van reizigers die gedwongen thuis bleven (hetzij studenten hetzij werknemers die technisch werkloos of gedwongen van thuis werkten).

Andere oplossing in uitzonderlijke gevallen
Vlaams Parlementslid Bert Maertens drong al in april in de commissie Mobiliteit en Openbare Werken aan op een compensatie of tijdelijke verlenging van De Lijn-abonnementen. Maertens: “Uitzonderlijke omstandigheden vergen een uitzonderlijke compensatieregeling. Heel wat scholieren gebruiken een abonnement van De Lijn om zich te verplaatsen tussen hun woonplaats en de school. Door de coronamaatregelen konden veel scholieren sinds 16 maart noodgedwongen geen gebruik maken van hun abonnement, dat wel betaald werd. Ook heel wat werknemers die het openbaar vervoer gebruiken voor woon- werkverkeer waren lange tijd technisch werkloos. Gelukkig staat De Lijn er voor open om in deze uitzonderlijke gevallen met nieuwe oplossingen te komen voor de klant.”