185 scholen krijgen extra geld voor cultuur

4 februari 2020, over deze onderwerpen: Kleuterschool en basisonderwijs, Secundair onderwijs, Cultuur

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts investeert 345.000 euro in cultuur op 185 scholen. Dankzij die steun kunnen leerkrachten samen met kunstenaars creatieve projecten realiseren. Een auteur uitnodigen in de klas, samen een opera verzinnen rond de Vlaamse Meester Jan van Eyck of zelf instrumenten bouwen: dankzij dit dynamoPROJECT komt er meer cultuur in de klas. “We laten met dit project meer dan 12.000 leerlingen proeven van cultuur, zonder dat hun ouders daar financieel voor opdraaien”, zegt Weyts.

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts geeft via het dynamoPROJECT financiële steun aan leerkrachten die samen met bijvoorbeeld een schrijver of een kunstenaar een creatief klasproject op poten zetten. Alle scholen – van de kleuterschool tot de hogeschool – komen in aanmerking voor een steunbedrag tot 2.000 euro. Een professionele jury beoordeelt alle aanvragen die binnenkomen via Cultuurkuur.be, het online platform voor cultuureducatie. De Vlaamse CANON Cultuurcel werkt hiervoor samen met de ervaren partner Publiq.

Weyts investeert nu 345.866 euro in cultuurprojecten op 185 scholen. Het gaat om meerdaagse, creatieve klasprojecten waarbij leerkrachten samenwerken met in totaal 356 culturele partners. Er worden in totaal 12.442 leerlingen en leerkrachten betrokken. De meeste projecten (56 procent) worden georganiseerd in het basisonderwijs, maar ook in het secundair (37 procent), in het volwassenenonderwijs (5 procent) en in het deeltijds kunstonderwijs (2 procent) worden er culturele klasprojecten opgezet. Een kwart van de projecten zal doorgaan in de provincie Antwerpen, gevolgd door de provincies West-Vlaanderen (20 procent), Oost-Vlaanderen (20%), Limburg (11 procent) Vlaams-Brabant (8 procent) en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (16 procent).

Zo gaan leerlingen van Vrije Basisschool De Toverwijzer in Tienen korte verhalen schrijven samen met auteur Jef Aerts en Kamo vzw. De anderstalige nieuwkomers die Nederlands leren in het CVO Miras in Waregem gaan samen met een professionele regisseuse toneeloefeningen doen. Twee klassen van het GO! Koninklijk Atheneum MXM in Merksem gaan een muurschildering maken met graffitikunstenaar Steven De Cock. Leerlingen van Vrije Basisschool Sint-Paulus in Gent krijgen begeleiding van Jeugdtheaterhuis Larf! om samen een korte opera te verzinnen rond de Vlaamse Meester Jan Van Eyck. In het Atlas College Genk gaan leerlingen van de richting Woordkunst samen met ouderen en een choreograaf een bewegingsvoorstelling maken. Samen met een paar muzikanten gaan leerlingen van Stedelijke Basisschool De Droomboom in Laken eigen instrumenten bouwen om er dan eigen composities mee te maken.

“De creativiteit van de Vlaamse leerkrachten verdient een duw in de rug”, zegt Weyts. “Via deze weg kunnen we het cultureel bewustzijn van meer dan 12.000 leerlingen stimuleren. Niet elke leerling gaat met papa of mama naar de bib of het theater, dus halen we cultuur naar de klas. Zonder dat de ouders er extra geld voor moeten betalen.”