1.200 nieuwe groene bussen voor De Lijn

24 september 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Openbaar vervoer, De Lijn

De Lijn krijgt 1.202 nieuwe groene bussen tegen 2024. Dankzij een budgetverhoging kunnen er in 2019 en 2020 maar liefst 277 hybride bussen besteld worden, vanaf 2020 gevolgd door 925 vol elektrische bussen. Tegen 2025 zullen de bussen van De Lijn in alle Vlaamse stadskernen puur elektrisch rijden.

“Nog nooit is er in één legislatuur zoveel geïnvesteerd in De Lijn als nu”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Dankzij deze versnelde vergroening en vernieuwing van de busvloot heeft De Lijn straks minder impact op de leefomgeving en nog meer comfort voor de reizigers.”

De Lijn wordt sinds het begin van deze regeerperiode grondig hervormd. Er werd een einde gesteld aan de ongebreidelde groei van de belastingdotatie en het bedrijf wordt klaargestoomd zodat De Lijn in 2020 een vergelijking met de privésector kan doorstaan en herbevestigd kan worden als interne operator van het openbaar vervoer in Vlaanderen. “Onze interne hervormingen werpen vruchten af, zodat we ons nu volop kunnen concentreren op de verdere verbetering van de dienstverlening”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Zo werd er al geïnvesteerd in een uitbreiding van het aanbod op de drukste verbindingen, extra reizigersinformatie, de digitalisering van de vervoersbewijzen en de overname en verdrievoudiging van het Blue Bike-systeem, zodat er deelfietsstations komen aan bushaltes.”

Deze Vlaamse Regering kroont zich ook tot de grootste investeerder aller tijden in nieuwe bussen en trams. Deze regeerperiode bestelt Vlaanderen 860 nieuwe bussen, 110 nieuwe trams en 14 trambussen. En ook het huiswerk voor de volgende jaren is al klaar. In 2019 en 2020 bestelt Vlaanderen nog 277 hybride bussen, die op termijn vol elektrisch zullen rijden. Vanaf 2020 volgen er nog eens 925 vol elektrische bussen, wat het totaal brengt op 1.202 nieuwe groene bussen tegen 2024. Tegen 2025 zullen de bussen van De Lijn dan ook puur elektrisch rijden in alle Vlaamse stadskernen. Weyts: “Niet iedereen hoort het even graag, maar dit is historisch.”

De extra investeringen in de toekomst van De Lijn werden bekendgemaakt door minister-president Geert Bourgeois in zijn Septemberverklaring aan het Vlaams Parlement. Minister Weyts kan na de begrotingsbesprekingen 56,9 miljoen euro extra budget investeren, waarvan 35 miljoen euro recurrent. Dat bedrag komt bovenop de 40 miljoen euro die al sinds het aantreden van Weyts elk jaar standaard voorzien wordt voor de aankoop van nieuwe bussen. “Het zijn véél investeringen in één keer, maar we hebben een duidelijk doel”, zegt Weyts. “We willen meer Vlamingen verleiden om de auto vaker te laten staan en te kiezen voor openbaar vervoer.”