Volgende week donderdag vindt een Interministeriële Conferentie plaats waar Vlaamse ministers Demir (leefmilieu) en Beke (gezondheid) het PFAS-dossier bespreken met de collega’s van de andere regeringen in ons land. Vlaanderen heeft sinds 2020 een PFAS Actieplan dat de vele noodzakelijke acties bevat binnen zijn bevoegdheden. “Of het nu gaat over het in kaart brengen van mogelijke andere risicoterreinen, het aanpassen van onze regelgeving rond lozingen en uitstoot, het op punt stellen van meetmethoden en normeringen of de handhaving: al die acties zijn voorzien en versnellen we ook waar mogelijk. De andere regeringen in ons land springen best mee op die kar”, klinkt het bij Demir.

Nog geen normen in Wallonië en Brussel

De federale overheid heeft met betrekking tot PFAS werk op de plank voor het FAVV en de FOD Volksgezondheid. Sinds de vervuiling van 3M in Zwijndrecht ruchtbaarheid kreeg, pleiten ook de andere regeringen voor meer acties. Wallonië en Brussel hebben immers nog steeds geen ontwerp-bodemsaneringsnormen voor onder meer PFOS en PFOA, terwijl Vlaanderen die sinds een jaar wel heeft. Ook in de rest van Europa blijft het relatief stil rond de problematiek, stelt Demir. Nochtans is ook het bedrijf 3M in meerdere Europese landen actief of actief geweest.

Niet meten is niet weten

“Samen met Nederland, stukken van Duitsland en Scandinavië is Vlaanderen een van de weinige regio’s die aan een beleidskader rond PFAS werkt. Vlaanderen is op dat vlak een voorloper en dat willen we zo houden, maar Europa mag niet achterblijven. Zo ontbreekt nog altijd het beeld van de verspreiding van de stof doorheen Europa. Niet meten is niet weten. Pas tegen maart 2022 zullen alle Europese lidstaten bijvoorbeeld hun PFOS-watermetingen in kaart hebben”, zegt Demir.

Meeste water komt uit buurlanden

De minister ging vorig jaar al persoonlijk op de Europese Raad Leefmilieu pleiten voor meer inspanningen van alle lidstaten voor een betere waterkwaliteit. Het meeste van ons water komt immers van onze buurlanden. Dezelfde tactiek wil ze nu hanteren om Europa tot meer en snellere actie te bewegen over PFAS. Demir was tot midden vorig jaar Leefmilieu-woordvoerder namens alle regeringen van ons land, een wisselende taak die nu bij Waals minister Henry beland is.

Demir legt intussen ook zelf contacten met de Europese Commissie om meer beweging te krijgen in het dossier op Europees niveau.