“De vraag is wie er hier nu écht landbouwbedrijven aan het redden is”, reageert Zuhal Demir op het nieuws dat de Boerenbond sterk aan het lobbyen is bij de gemeentebesturen om bezwaar aan te tekenen tegen het stikstofakkoord. “Met dit akkoord willen we voor eens en voor altijd het stikstofprobleem in Vlaanderen oplossen. Hiervoor steken we onze nek uit. We kunnen niet anders, want dit gaat over onze gezondheid én onze welvaart.”

Vage regels

De minister heeft begrip voor de emoties die bij sommigen hoog oplaaien, zoals bij de abdij van Averbode. “Voor alle duidelijkheid: ik heb die uitbreiding van dat melkveebedrijf niet vergund. In 2014 kregen zij het bericht dat ze een oranje bedrijf waren, maar dat is in 2015 omgezet naar rood. Die melding is telefonisch gebeurd. Dat zou ik nooit zo gedaan hebben. Het geeft aan hoe vaag er vroeger werd omgegaan met al die regels. Nu is er een duidelijke beslissing. Ik heb van de Boerenbond altijd veel tegenkantingen gehad omdat ik terughoudend ben in het vergunnen van megastallen. Maar dat is net om zaken zoals in Averbode te vermijden.”

Niet met oogkleppen

Zuhal Demir wijst erop dat er nu een openbaar onderzoek volgt en dat iedereen die dat wil bezwaren kan indienen. “Die zullen één voor één door onze administratie behandeld worden. We zullen niet met oogkleppen werken.”