Te weinig aandacht voor personen met zorgnoden

Vorige week berichtte Het Nieuwsblad nog over een mogelijke boete van het Vlaams Energieagentschap (VEA) aan een gezin uit Rotselaar. De ouders richtten een zorgwoning in voor hun dochter met een handicap. De familie overtreedt de energieregeling omdat de zorgwoning als een aparte wooneenheid geldt. De bouwheer ging intussen in beroep tegen de beslissing van het VEA. “Het VEA heeft de opdracht de regelgeving te doen naleven. Regelgeving die de politiek in het verleden gemaakt heeft. En daarbij is er duidelijk te weinig aandacht geweest voor personen met zorgnoden”, zegt Demir.

“De politiek heeft zaken over het hoofd gezien”

“De politiek heeft daar zaken over het hoofd gezien. Ik ga aan de regering en parlement een decreetswijziging voorstellen om die fout te herstellen. Wie een zorgwoning bouwt voor zijn of haar kind mag daar niet voor opdraaien.” Over het specifieke dossier van het gezin uit Rotselaar spreekt Demir zich niet uit zolang een procedure loopt, maar ze vraagt wel een sociale behandeling voor de situatie. “Ik vraag van al mijn diensten begrip voor personen in een kwetsbare situatie. Zomaar voorbijgaan aan de zorgnoden van bepaalde mensen, kan niet. Dergelijke situaties mogen in de toekomst niet meer voorkomen.” De minister gaat ervan uit dat de regering en het parlement die mening delen.