Zuhal Demir: “Verstrenging brugpensioen ligt al meer dan twee maanden in de schuif van Kris Peeters”

Door Zuhal Demir op 29 januari 2019, over deze onderwerpen: Werken, Pensioenen
Zuhal Demir

“Indien men het SWT al in 2014 had afgeschaft, zou de VDAB De Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB) is een Vlaamse overheidsdienst die vraag en aanbod op de arbeidsmarkt samenbrengt, bemiddelt voor werkzoekenden en hen naar werk begeleidt via een traject op maat. In het kader van de zesde staatshervorming werd ook de controle en sanctionering van werkzoekenden, een vroegere RVA-bevoegdheid, in 2016 een taak van de VDAB. De Waalse tegenhanger van de VDAB is Forem en de Brusselse Actiris. VDAB bijkomend 4.000 getalenteerde, ervaren en bijna direct inzetbare mensen naar een job kunnen begeleiden.” Kamerlid Zuhal Demir is niet te spreken over het getalm van federaal minister van Werk Kris Peeters bij de verstrenging van het brugpensioen. Onder Michel I kwamen de Zweedse coalitiepartners overeen om brugpensioen op 58 helemaal onmogelijk te maken. Maar sinds de val van de federale regering in december blijft het verdacht stil op het departement Werk. “De Koninklijke Besluiten liggen nu al tweeëneenhalve maand in de schuif van Peeters. Het is tijd ze eruit te halen. Of blijft hij ook na de val van de regering stokken in de wielen steken om de vakbonden tegemoet te komen?”, zegt Kamerlid Zuhal Demir.