Zuhal Demir in De Ochtend: “Jan Van Eyck stond zelfbewust en trots in het leven. Wij, Vlamingen mogen dat ook wat meer zijn”

Door Zuhal Demir op 24 januari 2020, over deze onderwerpen: Toerisme, Cultuur, Kunst
Onroerend erfgoed

Vrijdagavond wordt het Lam Gods van Jan van Eyck terug naar de Sint-Baafskathedraal gebracht na een geslaagde restauratie in het MSK Gent. Zuhal Demir reageert in De Ochtend enthousiast. “Jan van Eyck stond zelfbewust en trots in het leven. Wij, Vlamingen mogen dat ook wat meer zijn.”

Donderdag 23 januari trapte Vlaams minister Zuhal Demir het van Eyck-jaar officieel op gang op Brussels Airport. “Na Rubens in 2018 en Bruegel in 2019 zetten we dit jaar voluit in op de gebroeders van Eyck om culturele meerwaardezoekers van over de hele wereld naar Vlaanderen te halen. Want hun meesterlijke werken mogen dan wel in de meest gerenommeerde musea ter wereld hangen, enkel in Vlaanderen kan je écht komen ervaren hoe ze geleefd en gewerkt hebben.” Naar aanleiding van het van Eyck-jaar verhuist het Lam Gods opnieuw naar de Gentse Sint-Baafskathedraal, waar de terugkeer van het paneel gevierd wordt. Zuhal Demir is alvast lovend over de expertise en knowhow van de medewerkers van het MSK Gent, die de restauratie van het paneel tot een goed einde brachten.

Op sociale media ontstond kritiek op de restauratie, met name over het menselijke gelaat van het Lam Gods. Demir is begripvol maar nuchter: “Ik vind de kritiek op de ogen van het Lam Gods niet altijd gepast. Het was de keuze van van Eyck om het lam Gods een menselijk gelaat te geven.”

Beluister het volledige interview in De Ochtend hier