Zuhal Demir gaat voor realistische klimaatambities tegen 2050

Door Zuhal Demir op 19 februari 2020, over deze onderwerpen: Confederalisme, Leefmilieu
Zuhal Demir

“Vlaanderen heeft zijn huiswerk gemaakt.” Vlaams minister van Energie Zuhal Demir toonde zich in De Ochtend op Radio 1 klaar voor het Belgische Overlegcomité over de Klimaatstrategie 2050. Vlaanderen mikt onder meer op een daling van de CO2-uitstoot met 85 procent tegen 2050.

Afval wordt grondstof

Waar willen we dat Vlaanderen staat in 2050? Dat is de centrale vraag in de Klimaatstrategie 2050. “We gaan inzetten op de circulaire economie. Wij geloven dat Vlaanderen koploper kan zijn in Europa. Afval wordt dan een grondstof. We hergebruiken bijvoorbeeld plastic om fietspaden mee te maken.”

Confederale klimaatlogica

In het Overlegcomité zitten naast Vlaanderen ook Wallonië, Brussel en de federale overheid. Alleen de deelstaten hebben hun klimaatstrategie klaar, de federale bijdrage ontbreekt. “Wellicht zal de federale strategie de combinatie zijn van de strategieën van de deelstaten. Opvallend: zo volgen we de confederale logica.”

Beleid op maat van Vlaanderen

Die confederale logica bij de aanpak van de klimaatuitdagingen acht minister Demir normaal. “Vlaanderen is anders dan Wallonië. Wij zijn dichtbevolkt en hebben veel industrie. Het is normaal dat we een beleid uitstippelen op maat van Vlaanderen.”

Realistische doelstellingen

Op de vraag of de Vlaamse ambitie voor koolstofuitstoot niet hoger had gemoeten, antwoordde Zuhal Demir met een pleidooi voor realisme. “Ik zou perfect kunnen inschrijven dat Vlaanderen voor 100 procent reductie gaat tegen 2050. Tegen dan zit ik hier toch niet meer. Maar zo ben ik niet. Je moet je verantwoordelijkheid nemen en doelstellingen kiezen die realistisch zijn.”

Beluister Zuhal Demir in De Ochtend