Bijen hebben het overal in de wereld moeilijk, ook bij ons. Van de 381 soorten wilde bijen die in ons land voorkomen is maar liefst 32,8 procent bedreigd en 11,8 procent regionaal uitgestorven. Met de dagvlinders en de zweefvliegen gaat het niet beter. Het voortbestaan van deze bestuivers is belangrijk voor onze biodiversiteit. Maar liefst 80 procent van de plantensoorten zijn afhankelijk van bestuivers. Van wilde planten in de natuur, over sierplanten in de tuin tot voedselgewassen in de landbouw.

Voedselzekerheid op losse schroeven

“Maar ook economisch mogen we de gevolgen niet onderschatten, niet in het minst voor onze groenten- en fruitteelt. 75 procent van de voedselgewassen heeft insectenbestuiving nodig. Bestuiving van gewassen voor menselijke consumptie was in 2010 nog goed voor een economische waarde van 194 miljoen euro. Als bestuivers wegvallen, zet dat de voedselzekerheid en onze fruit- en groententeelt op losse schroeven. Net daarom gaan we onze inspanningen versterken”, klinkt het bij Zuhal Demir.

Angelina Jolie

Met deze bijzondere fotoshoot stapt Demir in de voetsporen van een historische fotoshoot met actrice Angelina Jolie bedekt met bijen. Jolie zet zich al jaren in voor de bijenteelt. Aanstaande zondag start de Week van de Bij. Zuhal Demir grijpt die jaarlijkse sensibiliseringsweek aan om het eerste Vlaamse bestuiversplan in de kijker te zetten. Daarin zitten grote en kleine initiatieven vervat om de populaties in Vlaanderen te doen overleven én een meer bestuiversvriendelijke omgeving te realiseren.