Na de afgeslankte editie van 2020 konden fietsers en wandelaars gedurende de week van 28 augustus tot 5 september opnieuw gordelen als vanouds. De Gordelaars hadden duidelijk uitgekeken naar de Gordel zoals ze die gewoon zijn. Liefst 11.000 sportievelingen ontdekten te voet of per fiets de groene Vlaamse Rand. Daarenboven voltooiden 60.000 fietsers hun 100 km challenge op Strava.

Ben Weyts: “Onvergetelijke gordeleditie”

Minister Weyts, zelf een fervent fietser, was er uiteraard bij. “We kunnen spreken van een onvergetelijke gordeleditie met als hoogtepunt een zonovergoten slotdag met een uitgebreid sportief programma en tal van optredens en animatie. De vele nieuwigheden in het parcours zoals de graveltochten, maar ook de Gordelklassieker van 100 kilometer werdenerg gesmaakt. Ook door mezelf.”

Meezingen met Mega Mindy en Niels Destadsbader

De jongsten konden zich uitleven in het VIK-dorp in Huizingen, waar Mega Mindy de optredens op gang trapte. In Sint-Pieters-Leeuw was het dan weer Niels Destadsbader die mocht afsluiten en het publiek luidkeels liet meezingen. “Wij zijn bijzonder blij om vele Gordelaars in het Provinciedomein van Huizingen te mogen ontvangen. Ik denk dat we vele mensen blij hebben gemaakt met de vele animatie en leuke optredens.”

10.000 bomen om Vlaamse Rand nóg groener te maken

De boodschap was ook dit jaar klaar en duidelijk, zegt minister Weyts: “Aandacht voor de specifieke problematiek in de pracht van onze Vlaamse groene Rand.” Het verhaal van de Gordel 2021 is overigens nog niet ten einde. De Bûûmplanters zullen met zo’n 10.000 bomen -eentje voor elke geregistreerde deelnemer-  de Vlaamse Rand nóg groener maken.