Al sinds jaar en dag staan er meer windturbines in dichtbebouwd Vlaanderen dan in Wallonië. Eind oktober stonden er voor 1.472,82 MW aan windturbines, goed voor 650 stuks. Eind vorig jaar lanceerde Vlaams minister Zuhal Demir haar Windplan om het investeringsritme op te drijven naar 108 MW extra per jaar, om tegen 2024 voor meer dan 400 MW extra windturbines te bekomen.

Goede zaak voor onze energiebevoorrading en onze lucht

Met de verhoogde doelstelling zou Vlaanderen het tekort uit het vorige windplan inhalen. In het eerste jaar na de goedkeuring van het Windplan blijkt die ambitieuze doelstelling alvast gehaald.
“We moeten weg van fossiele brandstoffen en maximaal richting propere energievoorziening, waarvan windenergie er één is”, zegt Demir. “De jaarlijkse doelstelling van 108 MW zal in 2021 overschreden worden. Al in oktober werden 108 MW of 30 nieuwe windturbines in dienst genomen in Vlaanderen. Een goede zaak om onze energiebevoorrading en de lucht die we inademen properder te maken”, klinkt het.

Uitdagend verhaal

Het is geen geheim dat windturbines in Vlaanderen op land een uitdagend verhaal zijn. Het Windplan van minister Demir houdt rekening met de ruimtelijke situatie van Vlaanderen en legt daarom onder andere een sterke focus op het onbenutte potentieel in vaak windrijke havengebieden. Daarnaast focust het plan ook op de repowering van windturbines die voor het einde van hun levensduur staan en de versnelling van beroepsprocedures. “We zijn er de voorbije twee jaar tijd in geslaagd om meer dan 100 windturbines op land te vergunnen, goed voor 410 MW. Op dat elan blijven we doorgaan zodat we élk jaar onze doelstelling kunnen halen”, zegt Demir.

Naast hernieuwbare energie basiscapaciteit nodig

Demir wijst er op dat hernieuwbare energie belangrijk is voor de duurzame energievoorziening in Vlaanderen, maar dat er altijd voldoende basiscapaciteit nodig is om langere periodes op te vangen zonder wind en zon. Ze kijkt daarom uit naar het rapport over de energiebevoorrading dat federaal energieminister Tinne Van der Straeten (Groen) eind deze maand neerlegt en de beslissingen die de federale bevoegde regering daarover neemt.