Wie met kinderen of jongeren wil werken, moet vanaf 1 februari aantonen dat hij geen verleden heeft van kindersmishandeling of kindermisbruik. Voor jeugdhulpverleners en leerkrachten was dit al langer het geval maar die verplichting werd vorig jaar door Zuhal Demir en Ben Weyts verder uitgebreid.

Jeugd- en sportclubs

De maatregel komt er niet zomaar. Recent onderzoek toont aan dat kinderen bijzonder kwetsbaar zijn in bijvoorbeeld jeugd- en sportclubs. “Het klopt dat sommige daders er in slagen om uit handen van het gerecht te blijven en dat we met dit decreet niet alles kunnen uitsluiten. Maar deze eenvoudige, logische maatregel niet nemen zou bijna schuldig verzuim zijn. Je kan toch onmogelijk uitleggen dat een geregistreerd pedofiel zich vrij kan bewegen op een sportclub of toneelschool”, aldus Zuhal Demir, die het initiatief nam voor dit decreet.

Op hoogte brengen van veroordeling

De maatregel geldt enkel voor nieuwe medewerkers, maar dat betekent niet dat er geen controle is voor diegenen die al in dienst zijn of voor wie die de controle reeds doorstaan heeft. Een omzendbrief van het College van Procureurs-generaal vult deze maatregel namelijk perfect aan, aangezien het openbaar ministerie de werkgever op de hoogte moet brengen van een veroordeling. Minister Demir riep daarom het College vorig jaar nog op om deze omzendbrief correct toe te passen.

Melding

De maatregel zal geen administratieve rompslomp met zich meebrengen voor wie wil solliciteren of vrijwilliger wil zijn. Het uittreksel uit het strafregister is eenvoudig op te vragen. In de meeste steden en gemeenten kan dit zelfs digitaal. Ook op vlak van schending van de privacy ziet minister Demir geen problemen. Eventuele relevante informatie uit het strafregister dient hoogst vertrouwelijk behandeld te worden.

“Als het te veel gevraagd is om kinderen te beschermen tegen veroordeelde zedendelinquenten, moet je niet met kinderen werken. Zo simpel is het”, besluit Zuhal Demir.