Werkzoekenden tot 60 jaar nog beter begeleid

Door Philippe Muyters op 20 december 2013, over deze onderwerpen: Werk zoeken en werkloosheid

De Vlaamse Regering en de Vlaamse sociale partners zijn het eens over het optrekken van de activeringsaanpak van 50-plussers naar 60 jaar. Dit zal ingaan vanaf 1 april 2014, samen met een reeks belangrijke wijzigingen in de begeleiding van 50-plussers.

Vlaams minister van Werk Philippe Muyters: “We geven werkzoekende 50-plussers het signaal dat we hen niet in de kou laten staan, dat zij kwaliteiten hebben die zij nog kunnen en moeten inzetten. Wij kunnen in Vlaanderen élk talent gebruiken. Ook in de begeleiding van 50-plussers zelf verandert een en ander. Voortaan krijgen zij een ruimere begeleiding, die nog meer op maat gesneden is.”
De VDAB De Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB) is een Vlaamse overheidsdienst die vraag en aanbod op de arbeidsmarkt samenbrengt, bemiddelt voor werkzoekenden en hen naar werk begeleidt via een traject op maat. In het kader van de zesde staatshervorming werd ook de controle en sanctionering van werkzoekenden, een vroegere RVA-bevoegdheid, in 2016 een taak van de VDAB. De Waalse tegenhanger van de VDAB is Forem en de Brusselse Actiris. VDAB en de werkgevers zullen extra inspanningen leveren. Elke werkzoekende 50-plusser kan voortaan bij iedereen van de VDAB terecht met vragen om hulp en begeleiding. Ook de werkgevers zullen hun duit in het zakje doen. We blijven hen informeren en sensibiliseren, ook ter plaatse op de werkvloer.