Wegkijken van de Spaanse schande

Catalanen streven voor de onafhankelijkheid van Catalonië

“De aanhouding van de Catalaanse regeringsleider Carles Puigdemont in Duitsland is een nieuw dieptepunt in de behandeling van vreedzame politici door de Spaanse staat.” Federaal parlementslid Peter Luykx  legt de vinger op de wonde na de nieuwe escalaties in het Catalaans-Spaanse conflict. De N-VA-fracties in het federale, Vlaamse en Europees Parlement verwachten dat Europa zich duidelijk uitspreekt. Zondag protesteerden in Brussel zo’n 150-tal Catalanen en Vlamingen tegen de opsluiting van Catalaanse politici.

Dialoog versus repressie

Einde vorige week duwde de Spaanse regering in Madrid het gaspedaal in door opnieuw aanhoudingsbevelen uit te vaardigen tegen Catalaanse politici, waaronder Catalaans presidentskandidaat Jordi Turull. Vlaams Parlementslid Karl Vanlouwe is streng voor de Madrileense machtspolitiek: “Het Vlaams Parlement veroordeelde eerder al het geweld tijdens het referendum. Het is onaanvaardbaar dat Spanje blijft inzetten op repressie in plaats van dialoog.”

Politieke liquidatie

Voor zijn collega Jan Van Esbroeck kan Spanje bezwaarlijk nog een volwaardige democratie genoemd worden. “Dergelijke politieke liquidatie is een totale miskenning van de Catalaanse democratie en een Europese lidstaat onwaardig”, zegt Van Esbroeck, die ook nog wijst op de Catalaanse politici in ballingschap. “Zij wilden enkel op democratische weg hun zelfbeschikking realiseren.”

Democraten moeten spreken

Europa, en vooral de EVP-fractie in het Europees Parlement, moet Spanje op het matje roepen, meent Europarlementslid Mark Demesmaeker. “Wanneer zal de Europese Commissie optreden tegen deze onderdrukking door een Europese lidstaat? De slaafse volgzaamheid aan de EVP-vrienden van Rajoy is stuitend. Zijn er nog democraten in de EVP? Dat ze dan nu spreken”, besluit Mark Demesmaeker.