Weer 8 transmigranten (onder wie 3 kinderen) aangetroffen in containers: spoedoverleg en kordate aanpak nodig

Door Theo Francken, Maaike De Vreese op 2 maart 2021, over deze onderwerpen: Migratie, Asiel
containers

“Ondanks onze eerdere oproepen blijft het oorverdovend stil zowel op lokaal als federaal niveau rond de aanpak van de transmigratie.” Kamerlid Theo Francken en Vlaams Parlementslid Maaike Devreese trekken nog maar eens aan de alarmbel nadat maandag opnieuw acht transmigranten werden aangetroffen in een container. “Moeten er eerst opnieuw doden vallen?”

Maandag werden andermaal acht transmigranten – waaronder drie minderjarigen -  aangetroffen in een container in Zeebrugge. De transmigranten moesten worden gered door de politie- en hulpdiensten. Twee van de migranten waren bijna bewusteloos, maar er waren geen slachtoffers. Opnieuw werd binnengedrongen via het rangeerstation.

Dubbel zoveel transmigranten

Het Brugse parket meldde recent nog dat er afgelopen week in en rond de haven van Zeebrugge dubbel zoveel transmigranten opgepakt werden als tijdens een gemiddelde week. “Het blijft dweilen met de kraan open. Dit nieuws moet alle alarmbellen laten afgaan. Maar het lokaal en federaal niveau schieten maar niet in gang”, zegt De Vreese. “In Zeebrugge werden er vorig jaar in totaal maar liefst 1.141 transmigranten geregistreerd. De aanhoudende problematische situatie zorgt in Zeebrugge al een ganse tijd voor onrust en een onveiligheidsgevoel bij inwoners én financiële schade voor onze havenbedrijven. In de voorbije weken er ook reeds transmigranten aangetroffen in koelwagens.”

Rangeerstation is zwakke plek

“Dat zijn levensgevaarlijke situaties. Daarom herhalen we dat deze problematiek daadkrachtig aangepakt moet worden. We ontdekten vorige week dat het rangeerstation de zwakke plek is in de beveiliging. Pak die onmiddellijk structureel aan. Controleer deze plaats extra”, pleit De Vreese.

Spoedoverleg nodig tussen lokaal en federaal

Er moet dringend een spoedoverleg zijn tussen het lokaal en federaal niveau om deze problematiek aan te pakken, vindt Theo Francken. “Transmigranten die opgepakt worden in onze haven worden nu gewoon een beetje verderop terug gedropt. Het is vijf na twaalf. We vragen een structurele aanpak, een lik-op-stukbeleid met dagelijkse VIP-patrouilles, gecoördineerde controles en uitbreiding van de capaciteit in onze gesloten centra.”