Wallonië vraagt NMBS om schoentje te vullen

Door Tomas Roggeman op 6 december 2019, over deze onderwerpen: Confederalisme, NMBS
Trein van spoorwegmaatschappij NMBS

“Uitgerekend op Sinterklaas legt Wallonië een verlanglijstje neer dat overeenkomt met de complete catalogussen van Dreamland, Fun en Bart Smit samen.” N-VA-Kamerlid Tomas Roggeman noemt het verlanglijstje van de Waalse regering bij de opmaak van het nieuwe spoorvervoersplan niet ernstig. “Wallonië vraagt gewoon álles. Laat de NMBS dan liever regionale vervoersplannen opmaken.”

Indrukwekkend Waals verlanglijstje

De NMBS werkt aan een nieuw vervoersplan. Daarbij krijgen de gewesten inspraak. Waals Minister van Mobiliteit Philippe Henry (Ecolo) heeft een indrukwekkende verlanglijst klaar: uitbreiding van het aanbod met ten minste één trein per uur per richting voor elk station en elke halte, een meer leesbaar aanbod, een uitbreiding van het aanbod op de grote lijnen, rondom Brussel, op de grensovergangen, ’s ochtends, ’s avonds,... Dat alles ondersteund met grotere investeringen.

Buitensporige eisen, betaald door een ander

Die buitensporige eisen vallen op een koude steen bij Tomas Roggeman en de N-VA. “Uitgerekend op Sinterklaas legt Wallonië een verlanglijstje neer dat overeenkomt met de complete catalogussen van Dreamland, Fun en Bart Smit samen. De Waalse regering vraagt dus gewoon alles. Dat is nogal makkelijk wanneer een ander er voor betaalt.”

Grote geldverspilling

Nog meer zelfs als je weet dat amper twee weken geleden Infrabel-ceo Luc Lallemand in het parlement zei dat veel Waalse spoorverbindingen amper gebruikt worden en bijzonder veel geld kosten. “Ik ken geen grotere geldverspilling,” zei Lallemand toen over de lege treinen in Wallonië.

Afzonderlijk vervoersplan voor Vlaanderen en Wallonië

Voor Roggeman reden genoeg om opnieuw aan te sturen op een regionale inrichting van het vervoersplan van de NMBS. “Dat de gewesten inspraak krijgen bij het vervoersplan is logisch. Zij zijn verantwoordelijk voor het grootste luik van het mobiliteitsbeleid. Nog beter is een afzonderlijk vervoersplan voor Vlaanderen en Wallonië. De spoornetten zijn al in grote mate van elkaar afgezonderd, met enkel Brussel als grote verbinding tussen de twee takken. Op termijn kunnen de gewesten dan de kosten dragen voor de dienstverlening die ze zelf vragen.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is