Het AGII stelde in 2019 een actieplan voor om het tekort aan cursusplaatsen aan te pakken en de wachtlijsten weg te werken op twee jaar tijd. “Er volgde inderdaad een aanzienlijke daling, maar toch blijkt er voor bijna 1.200 nieuwkomers nog steeds geen aanbod. Van de beoogde 20.799 plaatsen zijn er maar 18.083 beschikbaar. We moeten die cijfers in de gaten houden”, aldus Maaike De Vreese.

De tijd dringt

“De wachtlijsten moeten een absolute prioriteit zijn voor het agentschap en bevoegd minister Somers. Zij moeten de doelstellingen halen die ze zelf hebben vooropgesteld. De tijd dringt, want de huidige achterstand is nog niet weggewerkt en het aantal asielaanvragen stijgt aanzienlijk de laatste maanden. Ons inburgeringsaanbod dreigt overbelast te geraken.”

Kordaat migratiebeleid

Het inburgeringsbeleid is een Vlaamse bevoegdheid. “Op federaal niveau blijven we natuurlijk pleiten voor een duidelijk en kordaat migratiebeleid, gebaseerd op het Australische model”, geeft Maaike nog mee.