Een rapport van het OCAD maakte immers melding van handboeken die gebruikt worden voor de opleiding door de Grote Moskee van imams en islamleerkrachten in België, handboeken die trouwens vrij beschikbaar zijn in de bibliotheek van de Grote Moskee. “Het is voor mij overduidelijk dat men in de Grote Moskee aanzet tot haat en discriminatie ten opzichte van ongelovigen, Joden, homo’s... In die handboeken is sprake van een oorlog tegen iedereen die de sharia niet gehoorzaamt. Zij bevatten zelfs passages over hoe homo’s gestraft – lees: gedood – moeten worden”, zegt De Roover.

Strafonderzoek eindelijk opgestart

De minister liet weten dat het Parket-Generaal van Brussel een strafonderzoek is gestart naar deze haatmisdrijven. “Ik stel me daarbij wel de vraag waarom hiervoor is gewacht op dit rapport van het OCAD. Die boeken zijn immers al in circulatie sinds de jaren tachtig. Tot nu sprong justitie duidelijk wel erg laks om met deze maatschappij ontwrichtende praktijken”, gaat De Roover verder.

Deze handboeken circuleren echter ook in gevangenissen en in een aantal moskeeën. De Roover: “Ik mag hopen dat justitie ook elders het voorbeeld van het Parket-Generaal van Brussel volgt én dat leden uit de moslimgemeenschap actief meewerken door naar de parketten te stappen wanneer ze geconfronteerd worden met dit soort haatpropaganda.”