Waarom de Duitse uitspraak over Puigdemont goed nieuws is

Door Peter Luykx op 12 juli 2018, over deze onderwerpen: Regio's in Europa, Buitenlandse Zaken
Carles Puidgemont

“Voor het eerst doet een rechtbank binnen de EU uitspraak over de aanklachten tegen Catalaans president in ballingschap Carles Puigdemont en het antwoord is voor de Catalanen goed nieuws: de beschuldigingen aan zijn adres staan niet gelijk aan hoogverraad en de rechter bevestigde dat Puigdemont enkel een referendum wenste te houden, niet dat hij de aanstoker van geweld was”, zegt Kamerlid Peter Luykx, die ook voorzitter is van de Vlaams-Catalaanse vriendschapsgroep (VlaCat).

Voor het Oberlandesgericht in Sleeswijk-Holstein zal Carles Puigdemont zich in Spanje enkel moeten verantwoorden voor misbruik van overheidsgelden. Een vervolging voor rebellie wordt uitdrukkelijk verworpen.

Peter Luykx: “De verdediging van Puigdemont kan en zal beroep aantekenen tegen de vraag om uitlevering. Maar voorlopig blijft hij dus een vrij man. Wat wij in deze uitspraak zien, is een overwinning voor het Catalaanse volk en een hart onder de riem van haar vervolgde leiders. Dit vonnis is een eerste bres in het Europees stilzwijgen rond het onafhankelijkheidsreferendum en hiermee leggen de Duitsers een krachtig juridisch fundament voor de verdere aanpak van de Catalaanse verdediging.”