21 versus 6 procent

Wanneer een tuinier plantgoed aankoopt bij een tuincentrum, betaalt hij momenteel zes procent btw. Hij moet wel 21 procent btw aanrekenen aan zijn klant. Maar als de eigenaar van de tuin de planten zelf koopt bij dezelfde winkel, betaalt hij ook slechts zes procent btw. “In de praktijk zien we dus vaak dat de klant de planten gaat aankopen, maar dat de tuinier deze ophaalt om vervolgens te planten”, legt Kamerlid Gantois uit.

Parallel circuit

Zo ontwikkelt er zich een parallel circuit naast het officiële. Want als de tuinier geen plantgoed factureert, zullen ook de uren in het zwart worden gepresteerd. “Een tuin aanleggen of onderhouden zonder planten is nogal moeilijk”, merkt Rita Gantois op. “De bedrijven die de regels correct toepassen, worden op deze manier uit de markt geduwd. Daarom willen wij het btw-tarief verlagen naar zes procent voor het plantgoed dat de tuinier bij tuinaanleg of -onderhoud verkoopt.”