Sterke cijfers

In de eerste zes maanden van 2018 gingen 37 miljoen ton goederen en 429.000 containers via de Vlaamse waterwegen. Dat zijn absolute recordcijfers. De stijging is het sterkst op de Bovenschelde, maar ook de Ringvaart om Gent en de ABC-as (het Zeekanaal Brussel-Schelde en het Kanaal naar Charleroi) zetten sterke cijfers neer. Het vervoer via het water stijgt in nagenoeg alle goederengroepen. “We hebben in Vlaanderen meer dan 1000 kilometer bevaarbare waterweg en de binnenvaart is perfect in te schakelen in zowat elke vervoersketen. Voor elke vracht is er een schip”, vertelt minister Weyts.

Filevrije waterwegen

De investering van 81,5 miljoen euro die de minister voorziet, gaat onder meer naar de opwaardering van het Kanaal Brussel-Charleroi. Er wordt ook geïnvesteerd in de aanleg van kaaimuren, die het mogelijk maken bedrijventerreinen te beleveren via de waterweg. En er gaat geld naar de bouw van een grote Nieuwe Sluis in Terneuzen, zodat schepen sneller toegang krijgen tot het kanaal Gent-Terneuzen en grotere schepen kunnen doorvaren naar de Haven van Gent.

“We investeren volop in de alternatieven voor de vrachtwagen. Zo willen we nog meer bedrijfsleiders verleiden om de file op de weg te ruilen voor de filevrije waterweg. Daar heeft iedereen belang bij”, besluit minister Ben Weyts.