De Vlaamse Regering investeert in het kader van het actieplan ‘Brains on the move’ al langer in uitwisselingen met andere werelddelen. Zo krijgen Vlaamse studenten en docenten de kans om ervaringen op te doen buiten Europa en worden buitenlandse gasten ontvangen aan onze hogescholen en universiteiten.

Vlaams toptalent naar gerenommeerde internationale universiteiten

Bovenop deze investering met onderwijsmiddelen is er ook nog ongeveer 2 miljoen euro voor het nieuwe beurzenprogramma dat er komt onder impuls van Vlaams minister van Buitenlands Beleid Jan Jambon. Die beurzen zijn specifiek bedoeld om Vlaams toptalent, los van hun socio-economische achtergrond, te laten studeren aan de meest gerenommeerde universiteiten ter wereld, zoals het Amerikaanse Harvard of het Britse Oxford.

Het gaat om recordbedragen, maar dat is ook nodig. Toen de eerste golf van de coronapandemie over de hele wereld rolde, viel de internationale studentenmobiliteit zo goed als stil. “Vlaanderen is een open kenniseconomie: wij leven van kruisbestuiving met de rest van de wereld”, zegt Weyts. “We willen dus zo snel mogelijk een heropleving van de internationale studentenmobiliteit, ook al is de coronacrisis nog niet voorbij.”