Overzicht van alle opvangplaatsen in Vlaanderen

Lokale besturen en private initiatieven kunnen opvangplaatsen aanbieden via een huisvestingstool van de Vlaamse taskforce. Op die manier is er een duidelijk overzicht van alle opvangplaatsen in Vlaanderen. Vlaams minister Matthias Diependaele verduidelijkt: “Via deze tool kunnen organisaties, bedrijven, verenigingen en lokale besturen hun opvanglocaties geschikt voor een meer duurzame tijdelijke huisvesting van Oekraïense vluchtelingen doorgeven.”

Ook kunnen lokale besturen er hun beschikbare plaatsen ingeven en de tool gebruiken om andere plaatsen op hun grondgebied te bekijken die ter beschikking worden gesteld. Zo kunnen ze de zaken nauwgezet opvolgen en begeleiden.

Afspraken en regels rond huisvesting

Via het platform van de Vlaamse overheid, www.vlaanderenhelptoekraine.be, waar alle informatie over de crisis kan gevonden worden, is ook een pagina gewijd aan huisvesting. “We worden overstelpt met vragen wat de afspraken en regels zijn met betrekking tot de huisvesting. Met www.vlaanderenhelptoekraine.be brengen we alle info samen op één plek”, aldus Diependaele.

De werking en het gebruik van de Vlaamse huisvestingstool werd toegelicht op een webinar voor de lokale besturen en de relevante sectoren, zoals onder meer de hotelsector en bouwsector.