Vlaanderen vakantieland: op drie jaar tijd 40 procent meer logies

Door Cathy Coudyser op 3 mei 2020, over deze onderwerpen: Toerisme, Coronacrisis
Cathy Coudyser

Vlaanderen telt momenteel 24.043 aangemelde toeristische logies. Dat is 40 procent meer dan bij de start van het vernieuwde logiesdecreet drie jaar geleden. Goed nieuws, vindt Vlaams Parlementslid Cathy Coudyser. “Meer Vlamingen baten een B&B of vakantiewoning en doen dat op een veilige en kwalitatieve manier.”

Veilig en comfortabel logeren

Sinds 1 april 2017 is in Vlaanderen een vernieuwd logiesdecreet van kracht. De wirwar aan regeltjes en voorschriften werd ontrafeld tot de meest essentiële voorwaarden om veilig en comfortabel gasten te laten logeren. Tegelijk kon de toeristische ondernemer zijn logies onderscheiden van anderen door een vrijwillige erkenning als hotel, B&B, vakantiewoning, camping en/of een comfortclassificatie of sterrensysteem.

Zomervakantie in eigen land

Drie jaar later is duidelijk dat de nieuwe regelgeving haar effect niet heeft gemist, stelt Cathy Coudyser vast.  “Bij Toerisme Vlaanderen zijn 24.043 toeristische logies aangemeld. Dat zijn er 6.884 meer dan bij aanvang van het nieuwe logiesdecreet of een stijging van liefst 40 procent.” Een kleine 4.500 (19 procent) koos voor de vrijwillige erkenning.

Goed nieuws, vindt Cathy Coudyser. “Corona beperkt ons dagdagelijkse leven. Iedereen kijkt reikhalzend uit naar de zomer. Buitenlandse reizen zullen allesbehalve evident zijn. Gelukkig zijn er alsmaar meer verblijfsmogelijkheden in eigen land.”