Brexit Actieplan

Om de weerbaarheid van onze Vlaamse bedrijven tegen de gevolgen van de Brexit te verhogen, lanceerde de Vlaamse Regering in november 2018 een Brexit Actieplan. “Eén van de vier pijlers van dit actieplan is een proactieve investeringsstrategie bij buitenlandse investeerders. Het Vlaamse exportagentschap FIT benut het onzekere investeringsklimaat in het Verenigd Koninkrijk daarbij om de troeven van onze eigen regio extra in de verf te zetten,” zegt volksvertegenwoordiger Cathy Coudyser. “En met succes want op heden is FIT erin geslaagd om 81 buitenlandse investeringsprojecten naar Vlaanderen te halen.”

De projecten injecteren ongeveer 2,38 miljard euro in onze economie en zullen ook 2.755 nieuwe arbeidsplaatsen genereren.

Goed nieuws voor West-Vlaanderen

Voor West-Vlaanderen is dat goed nieuws. Vooral die provincie draagt de gevolgen van Brexit. Maar de inspanningen van FIT om de specifieke troeven van West-Vlaanderen als investeringsregio extra in de verf te zetten, hebben tot nog toe dus gezorgd voor 13 buitenlandse investeringsprojecten voor een totale investering van 103,3 miljoen euro en 570 banen. “Het banenverlies in West-Vlaanderen door de Brexit werd geschat op 6.500 jobs. Door deze investeringen zal dat deels gecompenseerd worden, en dat is vanzelfsprekend een goede zaak”, besluit Coudyser.