Vlaanderen steunt jeugdverblijven en hostels tijdens coronacrisis

Door Zuhal Demir op 8 april 2021, over deze onderwerpen: Minderjarigen, Toerisme, Coronacrisis
Jeugd toerisme

Door de verlenging van de coronamaatregelen hebben veel verblijven en hostels het financieel bijzonder moeilijk. Om dit verlies deels te compenseren wordt er in totaal 5,175 miljoen euro uitgetrokken. “In normale omstandigheden bezorgen jeugdverblijven en hostels jongeren de tijd van hun leven. Met deze extra steun zorgen we ervoor dat hun deuren snel opnieuw open kunnen wanneer de gezondheidstoestand dat toelaat”, zegt Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir.

Vorig jaar werd al 14,1 miljoen euro uitgetrokken om de jeugdhostels en jeugdverblijven te ondersteunen. Door de aanhoudende coronamaatregelen lopen veel jeugdverblijven en jeugdhostels ook dit jaar veel inkomsten mis. De financiële gevolgen van de verplichte sluiting lopen stilaan op de sector. Om een deel van de geleden schade te compenseren en ervoor te zorgen dat de jeugdverblijven en hostels het hoofd boven water kunnen houden, trekken Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir en Vlaams minister van Jeugd Benjamin Dalle bijkomende noodsteun uit voor de organisaties.

Jeugdverblijven en hostels helpen jongeren de wereld ontdekken

Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir weet dat de toeristische sector en de jeugd hebben het allebei enorm zwaar te verduren krijgen tijdens deze crisis. “In normale omstandigheden zouden jongeren de tijd van hun leven moeten hebben en de wereld aan het ontdekken zijn. Jeugdverblijven en -hostels zouden hen die onvergetelijke momenten mee bezorgen. Het coronavirus stak daar helaas een stokje voor. Jongeren zitten opgesloten tussen de vier muren van hun kot en de jeugdverblijven en -hostels blijven op slot. Met deze extra steunmaatregel loodsen we hen mee door deze crisis en zorgen we ervoor dat hun deuren snel opnieuw open kunnen wanneer de gezondheidstoestand dat toelaat. Op die manier zullen de sociaal toeristische sector en onze jongeren deze ellendige periode snel achter zich kunnen laten wanneer het normale leven hervat.”