Vlaanderen pompt 87 miljoen in lokale sport, cultuur en jeugd

Door Ben Weyts op 2 juni 2020, over deze onderwerpen: Lokale overheid, Minderjarigen, Sport, Cultuur, Coronacrisis
Kinderen aan het voetballen

“Alles begint in de lokale verenigingen.” Vlaams minister van Sport Ben Weyts en de Vlaamse Regering maken 87 miljoen euro vrij voor de ondersteuning van lokale sport-, cultuur- en jeugdverenigingen. “We willen vermijden dat sommige verenigingen zouden kapseizen door de combinatie van verlies aan inkomsten en doorlopende uitgaven.”

Misgelopen inkomsten

Corona hakt er ook bij het Vlaamse verenigingsleven stevig in. Lokale sport-, cultuur- en jeugdverenigingen lopen als gevolg van de coronamaatregelen een pak inkomsten mis. Een grote troef van onze lokale verenigingen is dat ze laagdrempelig zijn, maar dat laagdrempelige karakter komt in het gedrang als er straks hogere lidgelden of andere vergoedingen gevraagd moeten worden om de coronaverliezen te compenseren.

Blijk van waardering

Daarom trekt de Vlaamse Regering 87 miljoen uit voor de lokale sport-, cultuur- en jeugdverenigingen, die door de coronacrisis inkomsten gemist hebben en doorlopende kosten hadden. Het geld wordt verdeeld via de steden en gemeenten. “We gaan hier niet alle kosten mee dekken, maar dit is in de eerste plaats een blijk van appreciatie voor de belangeloze inzet van zovele Vlamingen”, zegt minister Weyts.

Focus op sport

De steden en gemeenten bepalen zelf hoe ze het geld precies verdelen tussen de lokale verenigingen, maar de eerste focus ligt bij de sportieve verenigingen. “Alles begint in de lokale verenigingen. Zo zijn alle topatleten ooit begonnen in hun lokale sportclub. Ontelbare Vlamingen zijn in een lokale vereniging verliefd geworden op een sport. Onze verenigingen zijn het sociale weefsel van onze Vlaamse gemeenschap.”

Daarbovenop voorziet de Vlaamse Regering nog eens 10 miljoen voor sportstructuren die niet betoelaagd worden via het Gemeentefonds. Minister Weyts zal deze middelen gebruiken ter ondersteuning van bijvoorbeeld de sportfederaties en grote sportevenementen.