De jobbonus is een premie voor elke Vlaming die minder dan 2.500 euro bruto per maand verdient. In 2023 wordt de bovengrens verhoogd naar 2900 euro bruto. Met dat instrument wil de Vlaamse Regering mensen met lagere lonen ondersteunen. De bonus kan oplopen tot 600 euro (+ 100 euro eenmalig), afhankelijk van de gewerkte periodes en het loon van de persoon die in aanmerking komt.

Regelrecht succes

Tegen de eerste week van januari al 440.000 Vlamingen hun jobbonus ontvangen hebben. ”Dat is 90 procent van de Vlamingen die tot nu toe hun banknummer registreerden. Dat is een regelrecht succes gezien de omvang van deze dossiers en de korte tijdsperiode. De resterende dossiers bevatten fouten in de gegevens, of gaat om mensen van wie het rijksregisternummer is gewijzigd,” aldus Matthias Diependaele.

Tweede campagne

Het totale aantal Vlamingen dat recht heeft op een jobbonus, is 747.000. Voor de resterende 257.000 mensen die nog niet reageerden zal Vlabel een extra initiatief nemen. ”Elke werkende Vlaming die recht heeft op de jobbonus, moet die ook krijgen. Daarom gaan we vanaf januari de Vlamingen die zich nog niet registreerden nog eens extra contacteren.”

De infolijn van Vlabel ontvangt ondertussen wel wat telefoons van Vlamingen die hun bonus nog niet ontvingen. Maar daar is een logische verklaring voor, zegt Diependaele: “Heel wat Vlamingen die niet in aanmerking komen voor de jobbonus, hebben die toch uit zichzelf aangevraagd. Daarom willen we toch oproepen om enkel contact op te nemen met onze Infolijn als je een brief kreeg over de jobbonus en er dus effectief recht op hebt.”