Dat deze Vlaamse brede heroverweging een huzarenstukje was, hoeft niet te verbazen. ‘Op een recordtijd van zes maanden heeft onze administratie een doorlichting gemaakt over hoe het beter, efficiënter en anders kan’, zegt Matthias Diependaele. ‘We vertrekken van de filosofie dat de overheid zichzelf constant in vraag moet stellen, door alle uitgaven tegen het licht te houden, komen we erachter waar de problemen zitten. “

Meer gefundeerde beslissingen

Elke administratie werd in het begin van het jaar gevraagd om een doorlichting van alle uitgavenposten te doen, met als doel de kwaliteit van de publieke financiën te verbeteren op vlak van efficiëntie en effectiviteit. Er kwamen in totaal 256 concrete voorstellen op tafel. Een aantal van de voorstellen werd meteen omgezet in de praktijk, en hebben gediend voor de begrotingsbesparing die de Vlaamse regering begin deze week voorstelde. Maar ook de komende jaren zal deze oefening een handige gids zijn. ‘Het is een oefening die regelmatig gebeurt in Nederland’, zegt Diependaele. ‘Daar draait men de begrotingslogica om: hoeveel inkomsten zijn er voor de overheid en waar gaan we de prioritair op inzetten? Terwijl het in Vlaanderen vaak is: we geven geld aan allerlei doelen en bekijken dan pas achteraf hoe we dat zullen betalen.’ De oefening zal is niet enkel een mogelijke besparingsoefening, maar moet ook zorgen voor meer gefundeerde beslissingen.