Beide aanpassingen samen leiden tot een netto besparing van 124 miljoen in 2024 en in totaal 740 miljoen tot 2030. Dit komt boven op de besparing van 1,2 miljard aan certificatenkosten die we vorig jaar uit de factuur haalden.

1,9 miljard euro uit energiefactuur

Minister Demir: “Het is belangrijk de lasten op elektriciteit te verlagen, niet alleen om de elektriciteitsfactuur betaalbaar te houden voor gezinnen en bedrijven, maar ook om de overstap naar klimaatvriendelijkere elektrische toepassingen te stimuleren, zoals de omschakeling naar warmtepompen, warmtepompboilers en elektrische wagens. Met de aanpassing van vorig en dit jaar halen samen 1,9 miljard uit de energiefactuur tot 2030. Elke kans, hoe klein ook, om kosten uit de energiefactuur te halen, moeten we met beide handen grijpen.

Vlaamse netwerkkosten stevig gedaald

Vandaag brachten de energieregulatoren een rapport uit waar uit blijkt dat de Vlaamse netwerkkosten in de energiefactuur sinds het aantreden van Demir stevig gedaald zijn. Vlaamse gezinnen en kmo’s betalen het minste voor elektriciteit dan elders in ons land. Al een aardig resultaat, als je weet dat de grote afroming van Demir bij de grote overgesubsidieerde zonnepaneelinstallaties daar nog niet in verwerkt zit. Deze ingreep staat volledig los van de geplande afroming bij de grote overgesubsidieerde zonnepaneelinstallaties, dat nog steeds op de regeringstafel ligt.