“Stikstof zie je of ruik je niet. Dan is het soms moeilijk om uit te leggen waarom je drastische maatregelen moet nemen. Maar Vlaanderen dreigde in dit dossier op een zelfde muur te lopen als Nederland, met een volledige vergunningsstop en onze ganse economie die dreigde stil te vallen. De Vlaamse Regering wil niet in die situatie terechtkomen en doet er alles aan om dat te vermijden”, aldus Zuhal Demir.

“Het is geen tof dossier, maar onze maatregelen mochten geen gemorrel in de marge zijn. Want dit gaat over veel meer dan alleen rechtszekerheid voor onze economie en onze landbouw. Dit gaat ook over propere lucht, over onze gezondheid, onze natuur en het Vlaanderen dat we willen nalaten voor onze kinderen en kleinkinderen.”

“Het zijn niet altijd gemakkelijke beslissingen, maar ze zijn wel broodnoodzakelijk. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Die fout mogen we niet blijven maken in Vlaanderen”, besluit Zuhal.

Bekijk ook de interviews met Zuhal Demir in Het Journaal (beschikbaar tot 25 maart 2022) en in 'De Wereld Vandaag' (Radio 1).