In mei 2020 kende de Vlaamse Regering op basis van een openbare aanbesteding de overheidsopdracht voor de opsporing én begeleiding van personen die mogelijks een risicodragend COVID19-contact hebben gehad toe aan ZPG Intermut en het Consortium Callcenters. In totaal werken daarvoor vijf ziekenfondsen en zes callcenters samen, waaronder callcenter Yource. Eind november 2021 ontving het Agentschap Zorg en Gezondheid concrete en ernstige aanwijzingen van mogelijke fraude bij dit callcenter. Medewerkers logden in de module ‘opleiding’ op het platform voor contactopsporing terwijl ze ondertussen werden ingezet voor andere opdrachten van het bedrijf. Yource factureerde zo grote sommen aan de Vlaamse Overheid voor niet-geleverde prestaties. Op 26 november 2021 werd de samenwerking stopgezet.

Misbruik van belastinggeld is ontoelaatbaar

Lorin Parys reageert verontwaardigd: “Misbruik van belastinggeld is ontoelaatbaar. Punt. Midden in een gezondheidscrisis is dergelijke fraude al helemaal verfoeilijk.”

“Wij vragen het Rekenhof nu om een audit uit te voeren van de aangerekende prestaties door de bedrijven die de centrale contactopsporing voor Vlaanderen organiseren én een doorlichting van de uitvoering van het contactonderzoek zelf door die bedrijven en van de controle daarop”, vullen Koen Daniëls en Elke Sleurs  aan.

De Vlaamse Regering liet al weten dat er een audit komt naar de activiteiten van het callcenter Yource. “Het is goed dat de Vlaamse Regering een audit zal uitvoeren. Maar er moet meer gebeuren. Ten eerste vragen we ook een meer diepgaand onderzoek bij het Rekenhof naar de contactopsporing in zijn geheel. Ten tweede stellen we voor te analyseren of deze manier van contactopsporing op elk moment het meest aangewezen is, ook bij hoge besmettingscijfers”, besluit Lorin Parys.