
Kruimelpad
Vlaamse klimaattop: “Klimaat is uitdaging maar ook opportuniteit”
De Vlaamse Regering organiseert voor het eerst een Vlaamse klimaattop, onder voorzitterschap van minister-president Geert Bourgeois. Tijdens deze starttop – de eerste uit een reeks van drie – wordt de stand van zaken van het Vlaamse klimaatbeleid uit de doeken gedaan. De Vlaamse Regering zal er ook haar concrete klimaatengagementen uitspreken. Tijdens een tweede top in het najaar is het dan aan alle andere betrokkenen uit onze samenleving om hun engagement te verwoorden: de industrie, de landbouw, het middenveld, de distributie en de logistieke sector. In 2018 volgt dan het sluitstuk: een evaluatie van de voorbije jaren, die een nieuw klimaatplan voor de periode 2021-2030 moet opleveren. “De klimaattop moet een positief verhaal worden, van kansen en opportuniteiten, voor onze economie én ons milieu”, stelt onze minister-president ambitieus.


De uitdagingen zijn anders niet gering: het aandeel hernieuwbare energie moet in Vlaanderen tegen 2020 meer dan 10 procent bedragen. Vandaag is dat slechts 5 procent. Tegen diezelfde deadline moeten we ook de uitstoot van broeikasgassen met 15 procent naar beneden krijgen. “Daarvoor zitten we goed op schema,” weet Bourgeois, “maar na 2020 wordt het enkel moeilijker om de Europese klimaatdoelstellingen te halen. En daarvan moet iedereen zich bewust zijn.”
Tandje bijsteken
De Vlaamse overheid zal zelf alvast het goede voorbeeld geven en de lat hoger leggen, onder andere voor de eigen kantoorgebouwen en het wagenpark. “Maar klimaat is geen verantwoordelijkheid van de overheid alleen”, benadrukt Bourgeois. Deze klimaattop moet daarom ook het bewustzijn bij de mensen aanscherpen en hen mobiliseren. “Iedereen moet zijn steentje bijdragen, zowel overheid, bedrijven als burgers. Zo is woningen energie-efficiënter maken niet alleen goed voor het klimaat, maar ook voor de eigen portemonnee.”
Daarbij volstaan subsidies alleen niet meer. We moeten ook nadenken over nieuwe maatregelen, bijvoorbeeld op het vlak van woningen, mobiliteit en ruimtelijke ordening. “We hebben al veel inspanningen gedaan, zoals de vergroening van de verkeersbelasting en de kilometerheffing van vrachtwagens”, stipt Bourgeois nog aan. “De eerste resultaten daarvan zijn al merkbaar: de Vlaming koopt minder dieselwagens.”