Elke dag zetten tal van dierenasielmedewerkers en -vrijwilligers zich in om dieren die er verblijven de best mogelijke zorgen te geven. Vaak gaat het om verwaarloosde, verdwaalde of vergeten dieren die in sommige gevallen specifieke noden met zich meebrengen. Dierenasielen steunen tot nu toe vaak enkel op vrijwilligers en eigen fondsenwerving, waardoor heel wat dierenasielen tijdens de coronacrisis problemen ondervonden.

Stabiele inkomensstroom voor dierenasielen

Ben Weyts voorziet nu een jaarlijkse ondersteuning, zodat erkende dierenasielen hun werking kunnen uitbouwen en professionaliseren. In totaal wordt zo’n 1,2 miljoen euro voorzien ter ondersteuning van de Vlaamse dierenasielen. “We geven onze dierenasielen een financiële basis waardoor ze kunnen rekenen op een stabiele inkomensstroom”, zegt Weyts.

Voorwaarde om te professionaliseren

Dierenasielen moeten dan wel professionaliseren via het gratis beheerprogramma AnimalShelter. Ook wordt gevraagd om de dieren die in dierenasielen verblijven samen te brengen op één website: www.adopteereendier.be. Daardoor krijgen alle Vlamingen die een dier willen adopteren een duidelijk overzicht van alle dieren die in dierenasielen wachten op een warme thuis. “Goede wil en dierenliefde vormen een goede basis, maar zijn niet voldoende om een dierenasiel te runnen. De voorwaarde om te professionaliseren en hun werking uit te bouwen, is dus in het belang van het dierenasiel, de medewerkers en uiteraard ook in het belang van de dieren zelf”, aldus Weyts.