Meeruitgaven in zorg, welzijn en in compensatiemaatregelen

De coronapandemie houdt heel Vlaanderen bezig. De Vlaamse Regering voorspelde al dat de crisis een impact zou hebben op de Vlaamse begroting. De cijfers die Vlaams minister van Financiën en Begroting Matthias Diependaele op de ministerraad voorstelde, bevestigen dat. “De Vlaamse meeruitgaven door de coronapandemie bedragen 2,5 miljard. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de uitgaven in zorg, welzijn, maar ook aan de hinder- en compensatiepremie en de tegemoetkomingen voor technisch werklozen”, verklaart minister Diependaele.

Minder gewestbelastingen ontvangen

Naast de meeruitgaven zijn er ook minderontvangsten te wijten aan de gewestbelastingen. “De immosector, bijvoorbeeld, ligt de laatste weken plat. Daardoor ontvangen we minder inkomsten uit registratierechten. Als we de verschillende gewestbelastingen optellen, komen we aan een minderontvangst van één miljard euro.”

De Vlaamse begroting heeft dus een hoger tekort dan voorzien bij de begrotingsopmaak 2020 in september 2019. “Tellen we de coronamaatregelen en de minderontvangsten op bij ons initieel tekort, dan heeft de Vlaamse begroting in 2020 een tekort van 4,14 miljard euro.”

Daling van bbp met 8 procent

In de berekening was de regering verplicht uit te gaan van een daling van het bbp met één procent. Maar eergisteren kwam er een nieuwe inschatting van de economische begroting door het federaal planbureau . “Volgens deze nieuwe inschattingen zou dat kunnen oplopen tot min 8 procent. De impact daarvan zal zich vooral volgend jaar laten voelen op onze Vlaamse begroting”, laat minister Diependaele weten.

Streven naar begroting in evenwicht

Hoe de Vlaamse Regering dat tekort zal wegwerken, is een opdracht voor de komende maanden. “Deze begrotingsaanpassing is een voorlopige tussenstand. Er zijn nog heel wat onzekerheden. De komende maanden gaan we verder aan de slag met deze cijfers. De volgende begrotingsaanpassing is ten laatste voorzien voor september.  Maar hoe langer deze coronacrisis duurt, hoe meer economisch verlies en hoe meer dit inteert op onze welvaart in de toekomst. Dat moeten we zo veel mogelijk zien te beperken. We moeten opnieuw streven naar een gezond financieel beleid met een begroting in evenwicht”, besluit minister Diependaele.