Traject op maat

In oktober 2017 zette minister Muyters het Versnellingsplan in de steigers om de krapte op de arbeidsmarkt aan te pakken. Doel was om langdurig werkzoekenden sneller te activeren. De screening is een onderdeel van dat plan. “We moeten sneller screenen, zodat we hun potentieel sneller aan het licht brengen én kunnen zorgen voor begeleiding en trajecten op maat”, legt Axel Ronse uit.

Succesvolle herscreening

De aanpak blijkt een succes. Van de bijna 18.000 langdurig werkzoekenden op wie het Versnellingsplan eind 2017 van toepassing was, stroomden bijna 5.800 uit de werkloosheid tussen januari en oktober 2018. Ruim 4.200 van hen zijn in actieve bemiddeling bij de VDAB. De overige 7.900 moest eind oktober 2018 nog worden gescreend. “Door deze herscreening kwamen op korte tijd meer dan 10.000 langdurig werkzoekenden eindelijk op de juiste plaats terecht”, zegt Vlaams Parlementlid Ronse.

Uitkering beperken in de tijd

Daarnaast zullen 12.000 langdurig werkzoekenden toegewezen worden aan partners van de VDAB voor bemiddeling. ”Al deze competentieversterkende trajecten voor langdurig werkzoekenden zijn springplanken naar een duurzame job. Maar we moeten vooral snel op de bal blijven spelen, zodat mensen nooit langdurig werkloos worden. Vlaanderen spaart daarvoor kosten noch moeite. Maar Vlaanderen kan het niet alleen. Er is een stok achter de deur nodig. De werkloosheidsuitkering moet beperkt worden in de tijd, of minstens degressief worden gemaakt. Daarvoor moeten we federaal een tandje bijsteken”, besluit Axel Ronse.