"Dit is een logische hertekening van de pensioenregeling voor parlementariërs", stelt Parlementsvoorzitter Jan Peumans. "Ik ben gelukkig dat het Vlaams Parlement hierover als eerste een consensus heeft bereikt."

Tot 2014 konden parlementsleden na twintig jaar dienst al een volledig pensioen opnemen. Dat wordt nu opgetrokken tot 45 jaar. Vanaf 2019 kan een parlementair pensioen maar opgenomen worden vanaf 65 jaar. Dat stijgt verder naar 66 jaar in 2025 en 67 in 2030. Er is nog een overgangsregeling voor wie op minder dan vijf jaar van zijn pensioen staat.

Ook Mathias Diependaele, fractievoorzitter in het Vlaams Parlement, is zeer blij met de nieuwe regeling: "We hebben inspanningen gevraagd aan de mensen. Het is niet meer dan logisch dat we die zelf ook doen. Er is nu geen enkele reden meer waarom de andere parlementen nog zouden dwarsliggen."

Het waren vooral de Franstalige partijen die tot nu blokkeerden.

Ook federaal fractievoorzitter Peter De Roover reageert opgetogen: “Het is fantastisch nieuws dat het Vlaams Parlement een regeling heeft beslist die nu kan dienen als breekijzer om ook de andere parlementen in beweging te krijgen. Als de Franstalige partijen niet volgen, dan zullen wij dat Vlaamse akkoord sowieso in de Kamer voorleggen.”