Door het groeperen van bestaande leningmogelijkheden in ‘MijnVerbouwLening’ zal deze lening kunnen aangesproken worden voor zowel energierenovaties als maatregelen om de woonkwaliteit van de woning te verbeteren. “Het te lenen bedrag wordt zo opgetrokken van 15.000 tot 50.000 euro, de maximale looptijd wordt opgetrokken tot 25 jaar. Op die manier willen we de dienstverlening van de Vlaamse Overheid efficiënter, toegankelijker en transparanter maken. Samen met de ‘MijnVerbouwpremie’ moet dit invulling geven aan de oprichting van een uniek Verbouwloket in 2023”, zegt Vlaams Parlementslid Andries Gryffroy.

Inez De Coninck en Wilfried Vandaele: “We zorgen ook voor administratieve vereenvoudiging voor wie wil renoveren. Iedere particulier en elk bedrijf moet maar één verbouwlening aanvragen voor alle renovaties en energiebesparende investeringen. Een transparant en duidelijk systeem van premies en leningen kan burgers aanzetten om hun woning te gaan renoveren.”