Minister-president Jambon: “Met meer dan 10 partnerships neemt het Vlaams Datanutsbedrijf een vliegende start. Het is strategisch erg belangrijk: we beschermen maximaal de data van onze mensen en bedrijven. Zij bepalen wat ermee mag gebeuren, denk aan AI of gepersonaliseerde diensten.”

Veilige en slimme datakluizen

Het is de missie van athumi om meer data meer inzetbaar maken voor meer bedrijven. Daarvoor beschikt het Vlaamse Datanutsbedrijf over het allereerste platform voor veilige en slimme datakluizen in Europa.

Naast het kluizenplatform zet athumi in op platformen voor datasamenwerking tussen bedrijven. Het vastgoedinformatieplatform bijvoorbeeld wil alle partijen die betrokken zijn bij het verkopen van vastgoed vlotter met elkaar verbinden. Op enkele maanden tijd kan het al sterke resultaten voorleggen: 95 gemeenten zijn eraan gekoppeld, en er zijn al 15.000 transacties via het platform verlopen.

Itsme doet mee

Itsme kondigde op het event in primeur ook een samenwerking met het Vlaams Datanutsbedrijf aan, en toonde hoe de integratie van kluizen in de Itsme-app zal verlopen. Vanuit de mobiele app krijg je als gebruiker het overzicht van al je data in de kluizen die je bezit, en kan je de toestemming geven om een gegeven uit één van je kluizen te delen met een derde partij. Daarmee komen de datakluizen van athumi ook in bereik van miljoenen Itsme-gebruikers.

Kantelpunt in samenleving

De start van het Datanutsbedrijf komt op een kantelpunt voor onze samenleving. Minister-president Jan Jambon: “We evolueren naar een datagedreven samenleving die veel slimme oplossingen hanteert. Dat brengt nieuwe opportuniteiten en uitdagingen met zich mee. Vandaag wordt uw data gebruikt zonder dat je het goed en wel beseft en vaak door bedrijven ver weg van hier, met een ander DNA en andere waarden dan wij hier in Vlaanderen hanteren. Dat moet anders. We komen in een nieuw tijdperk. Vlaanderen toont zich in Europa als voortrekker en is uitstekend geplaatst om op het terrein van datatech een grote voorsprong te nemen.”

Autonoom bedrijf

athumi zal als onafhankelijke partij bedrijven kunnen verbinden om op een veilige en betrouwbare manier hun data samen te brengen en te laten renderen. Daarbij concurreert het niet met bestaande spelers: athumi zal de onderliggende infrastructuur van datakluizen en datasamenwerking voorzien. De concrete applicaties en projecten worden door andere bedrijven en organisaties aangeboden. Ook al blijft de Vlaamse overheid hoofdaandeelhouder om de onafhankelijkheid te blijven garanderen, athumi zal als een autonoom bedrijf werken.