“Tine Gregoor woont in Schaarbeek en was op het moment van de aanslag in de buurt van het metrostation in Maalbeek. Toen ze op weg naar haar werk hoorde dat daar een aanslag was gepleegd, aarzelde ze niet om te helpen. Ze kwam in de allereerste lijn van hulpverlening terecht en diende zo de eerste zorgen toe aan de meest zwaargewonde slachtoffers. Tine heeft die dag, samen met de vele andere hulpverleners, het beste van zichzelf gegeven voor de slachtoffers en wij zijn haar daarvoor enorm dankbaar”, aldus Van Achter. Bij de prijsuitreiking in het Vlaams Parlement gaf de arts een pakkende getuigenis over die dag.

Uitzonderlijke moed

“De moed en inzet van de talloze hulpverleners die dag en in de nasleep van de aanslagen kan niet worden overschat. Zij zijn echte helden”, vult N-VA-ondervoorzitter Lies Jans aan. “Het is voor die uitzonderlijke moed en doorzettingsvermogen dat onze partijraad voor Tine Gregoor heeft gekozen. De aanslagen in Maalbeek en op Zaventem hebben diepe wonden geslagen, maar eveneens voor een grote verbondenheid gezorgd”, besluit Jans.

Het is al de tiende keer dat de Vlaamse Madam wordt verkozen. Vorig jaar ging de onderscheiding nog naar rolstoelatlete Marieke Vervoort.

Start video